Śniadanie: potrawka z groszku i chili do chleba

IMG_20160227_104231Kilka lat temu, podczas oglądania programu kulinarnego Nigela Slatera, zauroczył mnie przepis na bób smażony na patelni z chili, cebulą, czosnkiem i tym, co akurat miał pod ręką. Akurat Slater słynie z tego, że miksuje składniki, znalezione w lodówce, przydomowym ogrodzie, za płotem lub w na działce zaprzyjaźnionych sąsiadów.

Bób w dzieciństwie omijałam szerokim łukiem i niestety tak zostało mi do studiów. Miłością zaczęłam darzyć tę roślinę dopiero po programie Slatera.

Podczas oglądania ślinianki pracowały tak intensywnie, że jeszcze tego samego dnia pobiegłam do warzywniaka po składniki, aby zrobić potrawkę z bobu. To banalnie proste danie jest absolutnym kulinarnym hitem.

Dziś, na widok słonecznego poranka, zapałałam chęcią przybliżenia smaków wiosny. Przymrozek za oknem jednak sprawiał, że miałam chęć na coś rozgrzewającego. I wówczas zaświtała mi myśl, aby bób zastąpić słodkim groszkiem. Na rozgrzewkę poszło chili, a smak wiosny przywiódł młody szczypiorek. Praktycznie 5 składników: coś słodkiego i coś ostrego, a czas wykonania nie przekroczył 10 minut. Niech żyje prostota smaków!

Składniki na ok. 4 kromki chleba:

pół puszki groszku zielonego
pół cebuli białej
1/3 lub 1/2 papryczki chili
1/3 ząbku czosnku                                                                                                            0,5-1 łyżeczka syropu z agawy
1/3 łyżeczki papryki słodkiej
sól i pieprz do smaku (ja dałam czarną sól)
(opcjonalnie) odrobina szczypiorku do dekoracji
odrobina oleju do smażenia
(opcjonalnie) odrobina oleju balsamicznego do polania kanapki

Cebulę kroimy w drobną kostkę i podsmażamy na patelni (z odrobiną oleju). Papryczkę chili kroimy drobno i wrzucamy na patelnię. Do tego dodajemy starty czosnek. Groszek zielony płuczemy pod wodą i wrzucamy na patelnię. Chwilę smażymy (możemy trochę pognieść groszek widelcem). Do smaku dodajemy: syrop z agawy, paprykę suszoną, sól i pieprz. Kroimy swój ulubiony chleb (mój faworyt: żytni na zakwasie z czarnuszką), a także siekamy szczypiorek (wg uznania). Potrawkę ściągamy z patelni i przekładamy na talerz lub kromki chleba (jak byłam mała jajecznicę jadłam pół na pół: pół kromki z jajecznicą na wierzchu, pół kromki z masłem i jajecznicę jadłam już widelcem; teraz jem podobnie, tylko większe porcje i zamiast jajecznicy potrawkę z bobu lub właśnie groszku).

IMG_20160227_104231

1 thought on “Śniadanie: potrawka z groszku i chili do chleba”

  1. Skusiłam się…, niekoniecznie jestem fanką zielonego groszku, ale w tym wydaniu bardzo mi smakuje. Dziękuję za przepis.

Skomentuj

