Żółte pierogi z groszkowym farszem i słodko-ostrym sosem

12834951_969039229800295_152894354_nNie pamiętam momentu, w   którym nauczyłam się lepić pierogi. Pewnie byłam mała, siedziałam na blacie w babcinej kuchni i patrzyłam jak sprawnie wałkuje ciasto, kieliszkiem wykrawa krążki,nakłada farsz i na końcu starannie robi falbankę na  cieście.

Z tych wspomnień wyłania się też charakterystyczna para na oknie. I to, że gdy stałam na parapecie, mogłam malować palcem po szybie. Magia. Nie wiem jak wyglądał pierwszy pieróg ulepiony przeze mnie. Nie zostało żadne wspomnienie. Ale jednak palce miały tę zdolność, że gdy wiele lat później przymierzyłam się do samodzielnego zrobienia pierogów, udało się – znały kod lepienia.

Gdybym miała zrobić schemat, kto kogo nauczył fachu w tej dziedzinie, wyglądałby on tak: babcia – ja – mama (chyba, nie obrazi się, że tak publicznie; ale tak to zapamiętałam). Kiedy byłam nastolatką, a było to w dobie odgrzewanych dań  w mikrofalówce lub na kuchence, zatęskniłam za ciepłem kuchni osadzonej na szybie. Za domowym, nie garmażeryjnym, smakiem pierogów. Od tamtego czasu danie to z roku na rok coraz częściej gościło na stole w moim rodzinnym domu. Bo nawet mama zaczęła lepić. I tak jest po dziś dzień. Eksperymentujemy, szukamy nowych smaków i rozwiązań. Aby pierogi, choć tradycyjne, nie były nudne i banalne.
A pomysł na ten przepis? Sama nie wiem skąd się wziął. Może, gdy sięgałam po puszkę groszku w sklepie?

Farsz:
– pół szklanki suchego pęczaku
– 2 małe cebulki
– 1 puszka groszku zielonego
– 1 płaska łyżeczka curry
– 0,5 łyżeczki majeranku
– 0,5 łyżeczki kolendry mielonej
– sól i pieprz

Wypłucz pęczak pod wodą. Zagotuj w garnku dwie szklanki wody (lekko osól; możesz też wlać odrobinę oliwy), a następnie wrzuć do niej pęczak i gotuj pod przykryciem (ok. 15 minut).
W tym czasie obierz cebulę, a następnie poszatkuj i podsmaż na patelni do zeszklenia (zazwyczaj do cebulki smażonej dodaję odrobinę cukru trzcinowego – nie umiem się temu oprzeć, ale ten krok spokojnie możesz pominąć). Wypłucz groszek na sitku pod wodą, a następnie dodaj do cebulki i smaż chwilkę na patelni. Możesz przełożyć farsz do miski lub zostawić na patelni i do dodać ugotowany pęczak do całości. Na koniec dopraw farsz i odstaw. W tym czasie zrób ciasto na pierogi.

Ciasto:
– 2 szklanki mąki
– 1 łyżka oleju
– 0,5 łyżeczki kurkumy
– spora szczypta soli
– 1 szklanka gorącej wody

Zagotuj wodę w czajniku (gdy woda będzie wrząca, odstaw czajnik na ok. 10 minut). Do miski wrzuć mąkę, kurkumę i sól, a następnie wlej olej i dodaj gorącą wodę. Zagnieć ciasto i odstaw na chwilę.
Kiedy przygotujesz stolnicę lub większy fragment blatu, posyp powierzchnię mąką. Rozwałkuj ciasto, wykrój krążki, nakładaj farsz i lep pierogi – wg własnego doświadczenia. Z gotowaniem też pójdzie ci jak po maśle, więc się nie wygłupiam z opisem „Jak gotować pierogi? (chyba, że zaliczasz pierwszy level kursu kulinarnego, wówczas służę radą).
Fajnie jak w tzw. międzyczasie znajdziesz czas na zrobienie sosu, który przed podaniem odstawisz do lodówki, aby się chwilę ‚przegryzł’ (uwielbiam to słowo – jak również ‚wgryźć się’ – np. w wiersz/tekst).

Sos:
– 4 łyżki wody
– 1,5 łyżeczki soku z limonki
– 0,5 łyżeczki sosu sojowego
– 1 łyżeczka syropu z agawy
– 2 łyżeczki octu ryżowego
– 1 cm poszatkowanej papryczki chili
– 1/3 startego ząbka czosnku

W zrobieniu sosu nie ma większej filozofii. Wszystkie składniki umieść np. w małym słoiczku, zakręć go, energicznie potrząśnij i włóż na jakiś czas do lodówki.

Pierogi podaję z wody na/obok rukoli z miseczką sosu do maczania. Możesz jeść widelcem/pałeczkami, a nawet palcami.

12834951_969039229800295_152894354_n

Skomentuj

