Veganburger z tofu i ziemniaków z genialnym sosem

indeks21Zaczęło się od opakowania marynowanego tofu. Potem wzrok padł na ziemniaki, marchewkę  i pietruszkę, które zawsze mam w koszu na warzywa. A do tego myśl – zjeść coś co ma smak podobny do mięsa, ale nim nie jest. I żeby było szybkie i proste w przygotowaniu. Veganburger o smaku gyrosa z sosem jak barbecue!

 

W dzieciństwie nie lubiłam mięsa. Żadnego! Smakowało tylko wówczas, gdy było mocno przyprawione lub podawane z sosem, który mógł stłumić smak mięsa. Czasami łapię się na tym, że brakuje mi potraw, które można serwować z sosami lub pachnące przyprawami jakich używa się do przygotowania mięsa. Kiedy ostatnio robiłam zakupy, sięgnęłam po przyprawę do gyrosa (mieszanka: papryki, chili, kolendry, czosnku, kuminu itp.) i poczułam nieodpartą chęć, aby te smaki zdominowały roślinną potrawę, którą zamierzałam przyrządzić. Decyzja była oczywista – veganburger z sosem podobnym do bbq. I pomyśleć, że nigdy w życiu nie jadłam gyrosa. A ostatniego mięsnego burgera zjadłam w Amsterdamie w 2004 roku.

Składniki na burgery:

  • 1 opakowanie marynowanego tufu (ok. 200 g) – użyłam tofu Sunfood
  • 2 duże ugotowane ziemniaki
  • 1 mała ugotowane marchewka
  • 1 mała ugotowane pietruszka
  • 1 łyżka przyprawy do gyrosa
  • 1 łyżeczka sosu sojowego
  • + bułka tarta i olej do smażenia

Składniki na sos:

  • 1 cebula
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżka oleju
  • 1 łyżeczka pomidorów suszonych (suchych, nie w oliwie)
  • 1 łyżeczka brązowego cukru
  • 9 łyżek ketchupu
  • 1 łyżeczka octu
  • 2 suszone śliwki
  • sól i pieprz

Do podania:

  • bułki hamburgerowe
  • sałata/rukola
  • pomidor
  • cebula
  • ogórek konserwowy
  • broku pieczony

Marchewkę, ziemniaki i pietruszkę ugotuj. Tofu marynowane zmiksuj z przyprawą do gyrosa. Ugotowane warzywa rozgnieć za pomocą tłuczka do ziemniaków. Połącz tofu z warzywami i dodaj sos sojowy do smaku. Z farszu formuj kotlety, obtocz w bułce tartej i smaż z obu stron na patelni.

Cebulę poszatkuj i podsmaż (na oleju) na patelni. Zetrzyj ząbek czosnku i dodaj do cebulki. Jak cebula się zeszkli dodaj cukier – cały czas mieszając. Po chwili dodaj ketchup, wymieszaj całość, dodaj ocet, sól, pieprz i suche pomidorki. Zdejmij z ognia patelnie, aby ostudzić sos. Do blendera wrzuć dwie suszone śliwki, ostudzony sos i całość zmiksuj.

Przekrój bułkę, opiecz chwilę w piekarniku, posmaruj sosem, ułóż na spodzie burger, sałatę/rukolę, pieczonego brokuła, poszatkowaną cebulkę, plasterek pomidora i ogórka. Aby całość się trzymała, przebij veganburgera wykałaczką.

IMG_0157

Skomentuj

